Skip to main content

Posts

Showing posts from April, 2013

22 vs 11...game apa ni?

Berapa di perlukan untuk kalahkan pasukan teratas liga?...22  vs 11 pastinya menarik...

Serangan siput gergasi

Kalau Singapura pernah dilanggar todak, Miami pulak diserang SiputgergasiAfrika. Seranganhampir 500 siputadalah cukup banyakseolah2 jalan disana di penuhi tumbuhan yang hijau.

Di sesetengah negaraCaribbean,sepertiBarbados,akanditaklukisiput2 ni seperti menempek ditayar kenderaan, ditepi2 lebuh rayadan bersantai  di dinding laluan pejalan kaki. Bagisiputbiasa kira21,200biji telur dihasilkan setahun dansudah pastinya jumlah kandungankalsiumyang banyak amat2la diperlukan oleh mereka...maka mereka mula menyerang demi mendapatkan makanan.

Siput2 ni tak berani masuk France...sana selamba je buat makan. Tau takut...hihihi

SUMBER:www.news.nationalpost.com

Berus gigi berirama

Mengajar kanak2kepentinganmemberus gigipasti lebih mudah dan seronokdenganBerus TtoneInteraktif (Ttone Interaction Toothbrush). Sapa sangka dengan memberus gigi ianya mampumemberikanpengalaman interaktif  yang menarik untuk kanak2.

Alat inimemainkan muzikdengan menggunakantenaga kinetikyang dihasilkansetiap kaliadanya tindakanmemberus.Muzikyang dihasilkan boleh digantidengan berusbaru berserta muzik barusupaya anak2anda tidak akanbosan. Kelak anak2 kitaakan pandai menjaga kebersihan gigi tanpa perlu di ingatkan selalu...setiap yang elok, bagusla dimulakan ketika kecikkan?.

Keluarga Simpson sebenar

Pernah terfikir bagaimana keluarga Simpson di dunia nyata?...terima kasih pada ChrisPalmer, pengarah kreatif di sebuah agensi 'Devilfish' di London.Ternyata memang pelik kalau betul2 ada.

Domino iPhone

Ni domino yang lain dari biasa...

Pistol laser dah wujud

Ini adalah video Tentera LautAmerika adapistol laserterbaruyang mampu membakar apa saja sasaran yang dikehendak dari jarak yang jauh. Aiii diorang boleh plakkan simpan senjata canggih2.

Rekaan dari tin

Rajin betul orang Jepun sorang ni...Macaonseorang artis Jepunyang terkenal dengan ciptaannya yang diperbuat dari tin bir dan soda...dashyat.

Sukter Peugeot 2++

Mungkin Aurelien Lemere, Christophe Gueneugues, Han Dinh, Gauthier Richard dan Pierrick Huart pengemar skuter maka itula Peugeot Scooter 2 + di reka. Tujuannya satu...memberi penggunaskuter akan keselamatandan keselesaanyang lebih baik. Perekatelah menganalisisisu2 berkaitseperti tempat penyimpanan, keselamatan dan keselesaan.

Setelah mengenal pastiisu2 ini, satu penyelesaian dicapai maka mulai mereka bentukPeugeotScooter2 ++  sebagai satu kenderaankonsep. Dengan kelebihan seperti keretauntuk simpanandan perlindungan ia juga bermanfaat ketikakesesakkan lalu lintas. Ianya juga adalah kenderaanelektrik mesra alam.

Nampak real tapi...

Sekali pandang nampak seperti rekaan dalaman rumah pada era kolonel namun percaya atau tidak ini hanya miniature. Bagi yang tak tau , ini ialah hasil rekaan berdasarkan benda asal cuma dalam saiz yang lebih kecil biasanya. Dibina dengan sangat teliti olehNarcissaWardThorne ataupun lebih dikenali sebagaiPuanJamesWardThor.

Yang menariknya ianya dibina pada 1930-an dengan skalasatu inci tanpa sebarang peralatan canggih pada masa itu. Kalau dah kreatif apapun boleh buat.

Meja ikut suka

Berapa kerap kauorang ubah kedudukkan meja di rumah agar selesa dengan diri?. Kini dengan adanya D*Table yang menggunakanprinsip HenryErnestDudeney(ahli matematik Inggeris 1903) dalam penggunaan mutlak segitiga sama sisidengan sempurna.

Ini bermaknaperabot inimampu berubah bentuk yangboleh disesuaikan denganpelbagai jenisruang sementara masihmengekalkan konsep asalnya dengan gayamoden.Ianya boleh dibahagikepada 4bentukyang berbeza dansetiap bahagian boleh digunakan secara individu ataubersama2 antarasatu sama yang lain. Menarik?

Casing boost WIFI

Kalau selalu ada yang menyunggut wifi tak clearla...nak surf payah cuba guna casing khas untuk 'booster' wifi. Tapai hanya mereka yang ada iphone..takda tu takdapek la nolong.

Pesta buku kembali

Pesta buku kembali lagi kini lebih hebat pada26 April - 5 Mei 2013, Dewan Tun Hussein Onn  PWTC. Jangan lupa lawati booth Galeri Ilmu...pelbagai pilihan genre buku ilmiah, keagamaan mahupun kehidupan menanti anda. Malah ada cabutan bertuah bagi mereka yang melanggan majalah Q&A dan Asuh (tertakluk pada terma dan syarat).

Segera dapatkan majalah  Q&A dan Asuh terkini untuk perolehi potongan 20% diskaun untuk setiap pembelian di pesta buku kelak. Sesama kita perbanyakkan ilmu untuk kesejahteraan diri, bangsa, agama dan negara.


SUMBER:www.facebook.com/galeriilmu

Shower berWIFI

Mandisatu2nya aktiviti yang aku suka..kekadang lama dalam bilik air. Setiap kali didalamnya aku terasa tenang dan disitula aku dapat ilham2 yang menarik...kadang2 mengarut ada gak.

Perkara terakhir harus dielakkan, tabiatmembazirair.The 'Sshower' hasil ilham seorang pereka,MarcoAntonioEsquiróSanRománadalah sebab2 macam tu.Dibina dengansensor automatikmengesan andasetiap kali di bawahkepala shower...maka air terbuka dan menggantikannya menjadi'stim' untuk membersihkan anda.

Selain anda akanbersih dan wangi, ianyajuga boleh memberitahu anda ramalan cuaca, harga saham, berapa banyak air yang gunakan disamping melayan lagu2 ketika sedang mandi.Malah ianya ada Bluetoothdan WiFiyang sah2 aku tak faham apa fungsinya...ni nak mandi ke apa?

Tido yang di bayar

Tak pernah terlintas dalam kepala bila aktiviti 'tidur' akan dibayar...serius aku suka.Ni benar2 berlaku di Hotel Finn yang terletakdi tengah2 bandar Helsinki, Finland ada kekosongan jawatan untuk 'tidur' secara profesional.

Manusia bertuah ni akan mengujikeselesaan35 bilik dan akan menulis ke dalamblog tentangpengalamannya. Menurutpengurushotel,TioTikka, 'orangnya harusla dinamik dalam penulisan yang berkualiti tentang penginapannya dihotel terbaik diHelsinki sepanjang musim panas.'

Pemohon haruslafasihberbahasa Inggeris dan Finland...malah berpengetahuan tentang Russia satu kelebihan.Sehingga kini hampir 600orang telahmemohondan tarikh tutupnya pada akhirbulan April2013. Jika diterima tugas bermula17 Meiselama35 hari...kat sini bila nak buat?.

SUMBER: newsfeed.time.com

Selipar paling 'hebat'

Terasa nak hebat pakaila selipar rumah ni...memang anda nampak cool sangat. (mata keatas tangan kat bahu)

Lukisan peti ais

Macam mana keadaan peti ais kau orang?...bagi CharlieLayton seorang pereka bebas akan jadikan pintu peti aisnya papan lukisan setiap Jumaat.Semuanyabermula selepasLaytonletakkangambarpertamadi Facebook dankawan2nyasuka sangat.

Kira220 ke30 minit dihabiskan untuk setiap lukisan.Walaupunkebiasaanya pintudihiasidengan magnetatau nota,Laytonlebih sukakanilustrasiuntukkeseronokan tiap kali melihatnya. Nak cuba?.

Teksi tambang murah

Pengeluar kereta dari Sepanyoltelah memasang 'SEAT' kedalamsebuah teksi di Jerman dimana setiap kali brek ditekan meter akan turun...menarik. Rata2 penumpangterkejut melihatmeter...harap pasangla kat sini.

Rembau most wanted

Kini dah semakin 'most wanted' diradio..terbaikla




LIRIK PENUH...Terimas paneh.blogspot.com

SUMBER:www.youtube.com

Trick mudah claim insurans

Satu cubaan penipuan insurans mudah dimana AndyHousetelah meminjam US1 juta darirakannyauntuk membelisebuah kereta dengan nilai insurans US2 juta.Bagaimana beliau lakukan?...dengan memandu terus kedalampaya kemudian claim. Apa punya turrrr la!

Jambatan LEGO

MichaelJantzen seorang artis terkenal dengan sirifoto telahmemperkenalkan sebuah konsep jambatan berilhamkan dariLEGO ataupun videopermainan 8-bit...terpulang cara anda melihatnya.

Satukonsep bagisebuah jambatanawam dengan tigabahagian yangmembolehkan penggunanya berbasikal,skateboardsataupun berkerusi roda tanpa perlu menggunakantanggaseperti rutin. MenurutJantzen, ini bakal memberikan satu pengalamanbaru bagi penggunaan sebuah jambatan.

Basikal Lambogini

Bagi semua peminatLamborghini, anda boleh memilikinya tetapi sebagai sebuah basikaledisi khas bersempena ulang-tahunke-50. Direka melalui kerjasama Lamborghini danBMC, pembeli akanmenikmatisebuah basikaleksklusif mewah sama seperti sebuah LamborginiAventador dari ciri2 ketepatan dan gaya serta kos pembuatannya.

Dijual pada harga25,000Euro (RM99,500) dan akan hanyaada 50 bijiseumpamanya didunia. Rekaannya bercirikan Itali dengan teknologi moden dimanarangkanya dicat kuning untukmenyerlahkanpemasangankerjayang teliti untuksebuah basikal yang sama taraf sebuah Lamborgini.

Audi, Ducati bergabung...meletup

SejakpengambilalihanDucatiMotorsolehAudi, ramai yang telah membuat spekulasi apa yangmungkinterhasildaripada penggabungan ni. Salah seorangnya ialah ThibaultDevauze, seorang pereka dari Perancistelah bekerjasamadengan saudaranyaMarcDevauzedanPemodelClementCouvreur untuk menghasilkan satu imaginasi AudiMotorrad.

Sebuah gambaran reka bentukpemikiranmotosikal 850ccDucati dimasa depan dengan silinder L-Twin, 4 injapsetiap silinder, desmodromicenjin2-silinderditambah dengankotak gearklac berkembar. Manakala kerangkanya diperbuat dariteknologi'lightweighting' UltraAudi, hasil gabunganserat karbon danaloiringan. Mungkinkah ianya jadi kenyataan?.

Casing wisel

Nila casing pone 2 dalam 1...memberi pelindungan pada pone dan juga pemiliknya. Barula  di panggil smartphone...best2.

Lelayang dalam rumah

Susah sekarang nak jumpa budak2 main layang2...mungkin kerna kecanggihan gadget dan tiadanya kawasan lapang menjadi penyumbang kepadanya. Kelak mungkin ianyanya dapat dilihat sekali setahun bila tiba pesta lelayang.

DenganHomekitekeluaranTakaraTomy, dengan tenaga kinetik tangan sudah mampumenjana kuasa mencukupiuntuk layang2andadi udara danianya boleh dilakukannyadi dalam rumah. Bestla camni.

Handal la pakcik ni

Mampukah anda mengukir muka manusia pada lolipop? Seorangartisdi Singapuramampu...napa tak percaya?

Dengan mulutnya saja, beliaubolehmelakukannya dan boleh saksikan kehebatannya jalandi Chinatown. Tak dapatla dipastikan akan kebenarannya namun jika benar beliau layak digelar HANDAL.

Racing entah apa2

Itula nak sangat race...kan dah dapat.

HWC Dinner Anniversary

16 Mac lalu telah berlangsung Hot Wheels Collector (HWC) Dinner 4th Anniversary di Hotel Singgahsana, P.J. Semua collector 'otai' dan newbies dari Malaysia, Singapura dan Indonesia berkumpul untuk satu tujuan...minat pada kereta mainan Hot wheels. Bagi yang minat inila masanya anda sertainya...mungkin tahun depan dapat join.

Bagi yang tak tau, Hot Wheels adalah jenama permainan kereta 'die-cast' yang terkenal di dunia. Ia mula dihasilkan oleh syarikat Mattel pada 1968 dan mulai diminati oleh golongan lelaki khususnya dari kanak2 hinggala dewasa. Hampir 40 peratus kesemua kereta Hot wheels di dunia dibuat di Malaysia dan selebihnya di China dan Thailand...namun sampai sekarang kereta Proton tak keluar gak. Ini kerana Hotwheels hanya mengeluarkan kereta popular di Amerika mengikut kategori tertentu.

Helmet bersignal

Masih ingat tak rekaan anak tempatan pasal 'helmet' bersignal?...senyap je takda pun nak dikomersialkan. Satu kerugian rasanya sebab rekaan hampir sama cuma lebih komersial mungkin keluar kelak.

DORAtopi keledar basikaladalahsatureka bentuk modenyangbijak sebenarnya untukkeselamatan penggunanya. Masalah utama ketika berbasikal didalambandaradalah sukaruntukberkomunikasi dengankenderaan lain, maka isyarat tangan sering digunakan  dan adakalanya tidak selamat. Denganisyaratisyarat 'universal'berbentukanak panah, ia mampu menarikperhatian kepada anda.

Penunggangboleh mengawalisyaratmelalui Bluetoothketika tangan sibuk 'menghandle' basikal. Satu rekaan konsep yang terbaik untuk keselamatan..harap dapat di digunakkan untuk para riders plak.

Katil gila Star Wars

Katil khas buat mereka yang gilakan Star Wars...cool

Siapa aku?...

Ada yang bertanya sapa aku?...perlu ke semua orang tau?. Aku hanyala blogger biasa yang sekadar nak berkongsi apa rasanya boleh dikongsi...rasa cukup tu je kot. Tapi bagi yang dah kenal tu...kira anda bertuahla.

Enjin V12 espresso

Minumespressopenuh gayadenganmesin espresso berbentuk enjin V12. Terhaduntuk500 unit, mesin espressoini boleh dikategori yang paling cantik pernahdilihat, terutamanya bagi mereka yang sukakanautomotif.

Direkadaripadaaloimacam magnesium,titaniumdan aluminiumsama seperti yang digunakandalam pembuatan enjinasal.Ianya merupakan enjin3-litermotorGP, sepertiSenna danSchumacher pernah guna. Seperti enjin asal penapisminyaknyaberfungsisebagai penapiskopidantiubekzospula untukmengasingkan aromakopi gaya Itali...kualitinya tetap sama walaupun ianya telahdibuat secara tangan olehArteMeccanicaMastrogiuseppe.