Rumah basikal

Dengan nilai hartanah semakin tinggi dibandaraya agak sukar orang macam kita nak memilki rumah...hanya mampu melihat tak mampu miliki. Samala halnya di China ketika kina masih ada masyarakt disana tiada rumah...maka sebab tu wujudla rumah sementara mudah alih.

Ianya mungkin jawapan bagi mereka yang tidak mampuada rumah sendiri dan konsep rumah yang dibawa dengan basikal roda tiga cukup menarik. Kos bahan binaan yang digunakan hanyala plastik yang boleh dilipat2di samping menggunakan CNC router maka setiap keping rumah sementara ini boleh dipotong dan dan dikimpal ke dalam sesuatu bentuk.  

Plastik adalah bahan yang sangat unik kerna ia boleh dilipat ke dalam bentuk yang berbeza tanpa kehilangan kekuatan sebenarnya. Ia akan kelihatan seperti akordion yang mengembang mencipta ruang dan boleh disambungkan ke rumah2 lain untuk ruang yang lebih besar. Dalam rumah, turut tersedia kemudahan seperti dapur, sinki, tab mandi, tangki air serta perabot pelbagai fungsi yang boleh berubah dari katil ke meja makan.

Di samping itu, rumah ini turut dilengkapkan dengan halaman agar anda boleh menanam bukan sahaja rumput tetapi juga sayur-sayuran  di samping beberapa taman dapat digabungkan untuk membentuk ruang
hijau awam yang besar. Kalau kat sini macam kata JAMBU...apapun takleh!, apapun takleh!


Link peoples-architecture.com 

Comments