Iphone sebenar

Tahukah kauorang yang teknologi iPhone yang dok orang bangga2kan tu sebenaranya dah lama tercipta. Hartmut Esslinger, seorang pereka computer di Apple merupakan perintis kepada skrin sentuh (touchscreen) yang ada sekarang pada iPad dan iPhone.

Beliau jugala orang pertama membangunkan projek komputer mudah alih Apple namun hasilnya tak dipasarkan kepada umum sehinggala tahun 1997 ketika Steve Jobs kembali menerajui syarikat. Selama tempoh itu ia hanya tersimpan sebagai salah satu pencapaian bagi Apple bukan produk.

Apa yang menariknya pada tahun 1983, teknologi ni dah cuba digabungkan dengan telefon...maka pada masa itu iPhone berskrin sentuh tercipta.  Semua ni telah didokumentasikan sulit oleh Stanford Universiti dan hanya segelintir sahaja dapat meneliti segala maklumat ini.

 

Rekaan iPhone 1983 mungkin hanya sekadar prototype yang terus tersimpan dalam sejarah penyelidikkan Apple namun ianya telah membuka persoalan baru bahawa mungkinkah teknologi canggih kini sebenarnya telah lama ada?..dan kemungkinan akan ada lagi, hanya menunggu masa untuk keluar ataupun terus disimpan.

Hanya masa dan ketika penentunya...harapan aku biar kita terus berusaha mencipta teknologi dari teknologi mencipta kita.

 SUMBER: www.mashable.com

Comments