Sapa sebenarnya bertuah?

Salam sejahtera semua. Seperti yang sedia maklum Mark Zuckerberg saudagar jutawan muka buku dah menamatkan zaman bujangnya dengan teman wanitanya Priscilla Chai. Malah masa dia kawin pun bikin duit lagi...dah masing2 'like' staus dia. Bijak2.

BIla dah kawin ni semua akan memandang isterinya wanita yang bertuah...dapat laki kaya raya, bijak plak tu. Tapi siapa sebenarnya Priscilla Chai?.

Dia bukanla calang2 orang sebenarnya. Pernah dinobatkan pelajar kelas genius  pada 2003...dimana membina robot antara aktivitinya ketika zaman sekolah di Massachusetts Quincy High. Rakan sekelasnya Bao Truong juga pegang gelaran yang sama.


Beliau juga salah seorang pemain dalam skuad tennis sekolah dari tahun 2002-2003. Kiranya ni minah sukan gakla..laki dia?. Seterusnya tamat sekolah tinggi, menyambung pelajaran di Harvard Universiti pengkhususan dalam bidang Biologi dan dia tak sertai mana2 bantahan di pintu pagar universiti.(hihi)

Dalam sekitar 2007-2008 dia mengajar sains pada budak sekolah menengah rendah. Dia tamatkan pengajian dengan Ijazah dalam Pediatrics dari  UCSF Medical School San Fransisco. Jadi gosip kata kena gantung belajar 3 tahun tu x betulla. Orang lainla tu...silap info.(hihi)

Bila masanya dia kenal mamat Zuckerberg?...masa parti kolej. Masa tu tengah beratur tunggu giliran masuk tandas...mamat tu usha dia dengan lawak campus..."pound include beer dot H". It's a tag for C++."..serius aku tak faham..(hihi)



Secara amnya dia ni xla kurang hebatnya. Ada kebolehan yang istimewa gak. Diorang ni mcm couple lain gak...jalani hidup secara simple takda bermegah2 sangatla walaupun 'bapak kaya-raya'...bagusla tu. Secara ringkas apa aku boleh rumuskan...jangan kita nilai sesuatu hanya pada sebelah pihak je tanpa kenal sebelah lagi.


Kejayaan seorang lelaki pasti ada seorang wanita pendorong di samping...tu ayat mak aku pesan buat aku. Bertuahla dorang maybe dapat baka lagi genius...alangkah bagus kalau bangsa ku maju berjaya macam diorang dari sibuk mencari apa yang tak pasti lagi.


Kena ingat dengan adanya ilmu didalam diri insyallah mampu membawa perubahan dari bising ibarat tin kosong...kerana seorang pejuang yang bijak takkan sia2 kan peluang didepan mata. Perjuangan untuk diri sendiri patut didahulukan asalkan tak membunuh, menindas ataupun menidakkan hak orang lain. Sama2 la kita berfikir sapa yang sebenarnya lebih bertuah?.

Comments