Ada yg x peka...

Salam...dah nak dekat pagi2 ni baru dapat rilex..lepas ni bukan takat 3 minit tapi berjam2 aku layan. Tadi petang g jumpa client. Nak cari duit lebih kenala rajin2 cari job luar. So janji jumpa kat satu tempat ni. Cakap punya cakap..kira comfirm jumpa kat satu cafe ni....ala2 cafe kelas gitu. Terus-terang aku memang x reti pasal cafe2 yang ala2 high-taste ni. Aku lebih suka g mamak atau gerai tepi2 jalan. Open sikit,.. lagi pun x yah nak ala2 pura2 (itu anggapan akula)...duduk berjam layan internet minum secawan...langsung aku x faham.

Dipendekkan cerita lepas abis bincang job dengan client, dia pun nak orderla makan dengan minum. Terkezut kuda laut aku tengok menu dia. Bukan harga tapi jenis makanan dan minum yg dihidang. Sekali air kencing setan la. Binatei mu (terus tukar bahasa)...dia bawak aku kat sini. Baru la tersedar dari leka dengan godaan awezz tadi sampai lupa tengok sekeliling. Dia offer aku minum apa je dia belanja, xpala aku tolak elok2. Dia cakap xpa sni halal ma xda babi. Rasa nak pijak je muka dia tapi sabar. Aku cakapla baik2 (ikut terma aku la kan)..babi xda tapi kencing babi ada ma sini. Sama je.

Mungkin orang akan cakap aku ngada2. Ala cawan lain2 la...tapi sure ke x sama?. Dah aku tengok diaorang serve gelas lebih kurang je. Dari jenis kecik sampai ke jug besar air kencing  dihidang. Gelasnya lebih kurang je dengan gelas ais lemon tea. Aku was2 xnakla. Dosa dah tentu berbakul2 xnakla aku tambah satu lagi. Org cakap lepas guna dorang cucila. Ok..aku x pandai bab2 hukum agama ni tapi contohla katakan ye...kalau kau nak ke makan nasi dalam pinggan bekas kucing yang baru lepas kasi 'prekk' sebiji. Dah cuci 5-6 kali tu. Kalau guna gak...ok2 aku salahla.

Aku x faham macamana dia bleh x alert pasal ni. Yang aku plak pun satu blur gak...x tau apa2 main masuk je. Nampaknya kesedaran macam ni masih kurang. Yang difahami... x halal tu babi dgn anjing...air kencing setan xleh minum jadi yang lain2 xda kena mengena kira ok..kira halal dah tu. Nak salahkan sapa ye?. Sebab tengok kadang2 bangsa sendri pun ada je selamba teguk. Dia mungkin x faham, jadi kita ni yang faham kenapa xnak fahamkan. Dalam situasi tadi, aku nak salahkan dia xleh..aku pun salah gak (salah tahap blur). Lepas ni aku kenala extra large ati2. 'Don't want banana fruit two time.'. K la apa2 pun esok kita mula hari baru dengan cara baru..yg penting jangan lupa 3 mint. Wuarghhh...zzzzzzzzzzzzzzzzz

Comments

Anonymous said…
apa nak buat..terima je walaupun perit